سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نجلاعرب زادآذری بررسی وتبیین روایات مرتبط باروش حکومتی حضرت مهدی
خدا در سپاس گفتن را بر بنده‏اى نمى‏گشاید حالى که در نعمت را به روى او ببندد ، و در دعا را بر روى او باز نمى‏کند و در پذیرفتن را بر وى فراز . و در توبه را به روى بنده نمى‏گشاید و در آمرزش را بر وى به‏بندد و استوار نماید . [نهج البلاغه] 
»» فصل ششم

 

             فصل ششم: اصلاحات اجتماعی

                     بخش اول: ارتقاءمدیریت

                 بخش دوم: ارتقاءبهره وری

                 بخش سوم: ارتقاءساختاراجتماع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بخش اول:

اصلاحات اجتماعی:

       هرحکومتی پس ازتثبیت خود،نیازداردتاساختاراجتماعی رابه آن صورت که لازم است تغییردهد.تنهاحکومت حضرت مهدی(عج) است که باعدل خودجامعه رااصلاح می کندوقوانین اجتماعی رابرمبنای دین اسلام احیاءمی سازد.تغییرساختاراجتماع ازدشوارترین وظایف رهبران سیاسی جهان است.اکثر رهبران توانایی وضع قوانین مختلف رادارند،امااجرای این قوانین شرایطی ویژه می طلبد.چراکه اغلب مردم به ساختاراجتماعی خاصی که مدتهادرآن زندگی کرده اند،عادت کرده اندوخارج کردن مردم ازآن عادات دیرینه کاری بسیارمشکل است چراکه این عادات درپاره ای مواردتبدیل به باورهایی غلط شده است که تغییرآن هزینه سنگینی می طلبد.بنابراین حضرت مهدی(عج)به عنوان یک رهبرعادل جهانی می بایست ساختارکل جهان راکه درطول هزاران سال تاحدودی ازمباحث وقوانین اسلام دوربوده است رامتحول سازدواین عمل تنهاازعهده خودایشان برمی آید.چراکه قوانین دین مبین اسلام مدتهاباتغییرات فراوانی درجوامع بشریت وجودداشته وهنگامی که حضرت می خواهدآن رابه صورت حقیقی خودبازگردانداکثرادرمقابل آن مقاومت می کنندولی درنهایت بافت اجتماع اصلاح می گردد.

 

6-1ارتقاءمدیریت:

جامعه نوین عدل الهی دارای رهبری ومدیریتی متفاوت باسایرجامعه های جهان است وبه برکت این مدیریت ساختارنظام اجتماعی هم تغییرمی کند.حضرت مهدی(عج)مظهراسمای حسنی الهی مثل العادل ،المنتقم،الولی،القاهر،السلطان،الظاهرمی شودوعملاخلیفه الله برروی زمین می گردد.(صافی گلپایگانی،امامت ومهدویت ،ج106)

6-1-1مدیریت باکرم وعدل:

حضرت قائم آل محمد(عج)تنهارهبرجهان است که مجموعه ای ازصفات متضادرادارااست.ایشان مظهرعدل الهی برروی زمین هستندوگاهی باکرم بسیاربامردمان برخوردمی کندوآنقدربخشش می کندکه حسابی نخواهدداشت.

حضرت امام صادق(ع)می فرمایند:(اگرببینی که قائم(ع)به شخصی صدهزاردرهم دادو به دیگری یک درهم داد درسینه تو بزرگ نیایدزیرا که امربه اوتفویض شده است همه رفتاروکرداروگفتارش خدایی وآسمانی وجزءوظایفی است که ازپیش تعیین شده است وماموربه اجرای آن است.)(کورانی ،معجم الاحادیث الامام المهدی(عج)،ج3،ص280؛مجلسی،بحارالانوار،ج52،ص336،ح9)

حضرت امام رضا(ع)می فرمایند: (اوبرای مردم ازخودشان سزاوارتراست وازپدران ومادرانشان مهربانترودربرابرخداوندازهمه متواضع تراست.آنچه به مردم فرمان می دهدخودبیش ازدیگران به آن عمل می کندوازآنچه مردم رانهی می کندخودبیش ازهمه ازآن پرهیزمی کند.)(یزدی حائری،الزام الناصب،ص10)

حضرت امام صادق(ع)می فرمایند:(خداوندحجتش راازسایرخلقش جداساخته وبه اوشناختن همه اشیاءراعطافرموده است پس اوتمامی لغت هاونسب هاوحوادث رامی شناسدواگراینگونه نبودمیان حجت خداوکسی که برای ا وحجت آورده شده فرقی نمی شد.)(مفید،ارشاد،ص323)

حضرت امام رضا(ع)می فرمایند: (اوداناوحکیم پرهیزکاروبردباروبخشنده وعابدترین مردمان است ودیدگانش درخواب فرومی رودولی دلش همیشه بیداراست وفرشتگان بااوسخن می گوینددعایش همواره به اجابت می رسداگردرموردسنگی نفرین کندازوسط دونیم می شود.)(حائری یزدی،الزام الناصب،ص9)

حضرت امام محمدباقر(ع)می فرمایند:«یُدخِلُ المَهدی الکُوفَةَ فَتَصفولَهُ فَیُدخِلُ حَتّی یأتی المِنبَرُوَیَخطِبُ وَلایَدری النّاسُ مایَقُولُ مِنَ البُکاءِ»(همان،ص331،ح53)(چون شهرکوفه برای اوصاف وهمواروتسلیم شودبه کوفه واردشده وبه مسجدرفته وبه منبرصعودمی کندوبه خواندن خطبه شروع می نمایدامابه علت زیادی گریه ،مردم متوجه سخنان حضرت نخواهندشد.)

حضرت امام رضا(ع)می فرمایند: (اشخاص پشت سرش رامی بیندماننددیدن افرادمقابل خودوبرای اوسایه نخواهدبود.)(صدوق،عیون اخبارالرضا(ع)،ج2،ص102)

حضرت امام سجاد(ع)می فرمایند: (خورشیدوماه رافراخواندپس هردوبه اوجواب می دهندوازاواطاعت می کنندوزمین برای اوپیچیده می شود).(نجفی ،بیان الائمه،ج3،ص265)

حضرت امام صادق(ع)می فرمایند: (هنگامی که قائم(ع)قیام کندزمین به نورپروردگارش روشن می شودوبندگان خداازنورآفتاب بی نیازمی شوندوشب وروزیکی می شودوتاریکی ازبین می رود.)(صدوق،ارشاد،ج2،ص382؛طوسی،الغیبة،ص467؛طبری،دلائل الامامة،ص240)

6-1-2مدیریت باقهروعدل:

حضرت مهدی(عج)مدیرعادلی است که درکناررحمت فراوان نسبت به بندگان خدا،دربرخی مواردبسیارسختگیرخواهدبودواین قهروغضب اوباعدالت همراه است .

حضرت امام محمدباقر(ع)می فرمایند:«القائِمُ مَنصورٌبَالرُّعبِ مُؤیَّدبِالنَّصرِتَطوی لَهُ الارض ُ وتَظهَرُ لَهُ الکُنوزُوَیَبلُغُ سُلطانُهُ المَشرِقَ والمَغرِبَ وَیُظهِرُاللهُ بِهِ دینَهُ وَلَوکَرِهَ المُشرِکونَ فَلایَبقَی فی الارضِ خرابٌ إلّاعُمِرَ»(صدوق،کمال الدین وتمام النعمة،ج1،ص603،ح17)(قائم(ع)یاری شده بارعب وکمک شده بانصرت است وزمین زیرپایش پیچیده می شودوخزاینش رابه روی اومی گشایدسلطنتش به شرق وغرب عالم می رسدوخداونددینش رابه وسیله اوغالب می گردانداگرچه برای مشرکان خوشایندنباشد.پس درزمین جای خرابی نمی ماندمگراینکه آبادشود.)

حضرت امام صادق(ع)می فرمایند:«إذا خَرَجَ القائِمُ عَلَیهِ السّلام لَم یَبقِ بَینَ یَدَیهِ أحَدٌ إلّا عَرَفَهُ صالِحٌ أو طالِحٌ»(مجلسی،بحارالانوار،ج52،ص389،ح208)(زمانی که قائم(ع)خروج کردروبروی اوکسی نمی ماندمگراینکه حضرت اورامی شناسدکه صالح است یاطالح.)

حضرت امام صادق(ع)می فرمایند: (هرگاه قائم (ع)ظهورمی کند مردی ازآذربایجان استخوان پوسیده ای دردست به خدمت آن جناب آیدومی گویداگرتوحجت خداهستی دستوربده این استخوان به نطق درآیدپس به دستورحضرت استخوان به نطق درآمده ومی گویدمن هزارسال است که درعذاب هستم وامیدوارم بادعای توخداوندمتعال مراازعذاب خلاص فرمایدپس آن مردخواهدگفت این سحراست ،آنگاه به فرمان حضرت مهدی(عج)به دارآویخته می شودتاهفت روزبالای دارفریادمی زنداین جزای کسی است که معجزه امام رابه سحرنسبت دهد،سپس می میرد.)(موسوی همدانی،مکیال المکارم،ص267)

حضرت صادق(ع)می فرمایند:«یَصنَعُ ما صَنَعَ رَسوُلُ اللهِ صَلّى اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ یَهدمُ ما کانَ قَبلُهُ، کَما هَدَمَ رَسوُلُ اللهِ صَلّى اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ أمرَ الجاهِلیّةِ وَیَستَأنِفُ الِاسلامَ جَدیداً.»(مجلسی،بحارالانوار،ج52،ص352،ح108)(کاری می کندکه رسول خدا(ص)پیش ازاومی کردوویران می کندآن که راکه پیش ازاوبوده ازبناهای حرام واسلام راازنومی سازد.)

حضرت امام صادق(ع)می فرمایند: (علی بن ابی طالب(ع)آن لباس رادرآن زمان می پوشیدبراوخرده نمی گرفتندواگرامروزآن لباس رابپوشدلباس شهرت خواهدبود.بهترین لباس هرزمانی لباس مردم آن زمان است اماقائم مااهل بیت(ع)زمانی که ظهورمی کند،لباس علی بن ابی طالب(ع)رامی پوشدوبه شیوه آن حضرت عمل

می کند.)(حرعاملی،وسایل الشیعه،ج5،ح5772؛مجلسی،بحارالانوار،ج52،ص354،ح113)

حضرت امام صادق(ع)می فرمایند: (هنگامی که قائم(ع)خروج می کندشخصی ازاصفهان نزدآن حضرت آمده ومعجزه حضرت ابراهیم(ع)راتقاضامی کندپس آن حضرت دستورمی دهدکه آتش عظیمی برافروزندواین آیه رامی خواند«فَسُبحانَ الّذی بَیَدِهِ مَلَکوُتُ کُلِّ شَیءٍ وَإلَیهِ تُرجَعوُنَ »(یس/83)(پس منزه است خداوندی که مالکیت وزمام همه چیزدردست اوست وبه سوی اوبازگردانده می شوید).سپس حضرت داخل آتش می شودوبه سلامت ازآن خارج می گردد.آن مردملعون این معجزه راانکارمی کندومی گویداین سحراست.پس آن حضرت به آتش دستورمی دهدمردرابگیردوآن رابسوزاند.حضرت می فرماینداین است جزای کسی که صاحب الزمان وحجت الرحمان راانکارنماید.)(موسوی اصفهانی،مکیال المکارم،ص265)

نقل شده است که حضرت علی (ع)ازاحوال آینده وزمان مرگ افرادخبرمی دادازامام باقر(ع)خواسته شدشماهم خبردهیدفرموداین دری است که علی بن الحسین(ع)آن دررابست تاروزی که قائم(ع)ماقیام کند.(امینی گلستانی،سیمای جهان درعصرامام زمان(عج)،ج2،ص186؛رک:صفارقمی،بصائرالدجات،ص263)

حضرت مهدی(عج)پس ازفتح جهان وتسلط برآن ،خودامامت ورهبری راعهده دارمی شود وریاست عالی ومدیریت کامل برجهان رادردسترس می گیردومسئولیتها ووظایف بادستورات اومشخص وتقسیم می شوددردوران رهبری حضرت مهدی(عج)باایجادمرکزیت واحدومدیریت وحاکمیت یگانه، مردم بامهربانی درکنارهم زندگی می کنند ودیگرجنگ واختلاف میان آنهاوجودنخواهدداشت.(کارگر،چهانی شدن وحکومت جهانی حضرت بقیةالله،ص158)

به برکت مدیریت واحدالهی همه وسایل واسباب الهی دست به دست هم می دهدتااستعدادهای نهانی انسان به فعلیت درآیدوانسان تعریف حقیقی خودرادریابدوعلوم انسانی شکل واقعی خودرابیابدوهم نیروهای زمین دراختیاریک مدیرواحدخواهدبود.(پورعیسی،چشم اندازی به حکومت حضرت مهدی(عج)درنهج البلاغه باتطبیق برآیات قرآنی،ص50)

نتیجه:

حضرت مهدی(عج)تنهارهبری است که مجموعه ای ازصفات متضاددراوبه ودیعت نهاده شده است که برمبنای آن حکومت خواهدکرد.ایشان درعین کرم ،منتقم است ودرکناررحمت بی منتهایش ،قهاراست.کمترانسانی مجموع این صفات رایکجادارد.لازمه رهبری برسراسرجهان آن است که ایشان برهمگان کرم داشته باشدولی به موقع بسیارسخت گیرمی شودوهیچ گونه رحمی نخواهدکرد.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » نجلاعرب زادآذری ( جمعه 92/8/17 :: ساعت 7:36 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

فصل ششم
فصل ششم
 

>> بازدید امروز: 0
>> بازدید دیروز: 0
>> مجموع بازدیدها: 2711
» درباره من «

نجلاعرب زادآذری بررسی وتبیین روایات مرتبط باروش حکومتی حضرت مهدی

» لوگوی وبلاگ «


» لینک دوستان «

» صفحات اختصاصی «

» طراح قالب «